mobinaazaryoon mobinaazaryoon .

mobinaazaryoon

مراحل و نحوه فروش ملک ورثه ای چگونه است؟


خرید و فروش ملک ورثه ای به عنوان یکی از روش های معاملاتی در زمینه املاک به دلیل موقعیت و قیمت های مناسبی که دارد، خریداران زیادی را جذب خود کرده است. البته املاک ورثه ای همیشه به این راحتی قابل معامله نیستند. متوفی گاه هیچ وصیت­ نامه‌­ای تنظیم نکرده و بنابراین پس از مرگش برای تقسیم اموال اختلافات زیادی وجود دارد، و در این نوع از مواقع که افراد می خواهند بدانند تکلیف املاک ورثه ای چیست باید از یک فرد خبره در این زمینه استفاده کنند.
امروزه شیوه های بسیار متعددی برای فروش ملک ورثه ای وجود دارد، ولیکن متداول ترین این شیوه ها فروش ملک ورثه ای با دریافت گواهی انحصار وراثت می باشد. گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلافات آخرین محل سکونت متوفی شامل می شود. در گواهی انحصار وراثت نام تمام وراث قانونی متوفی در حین فوت او به همراه سایر مشخصات هویتی و همچنین نشانی محل اقامت آنها قید می گردد. در ادامه به بررخی از نکات مهم در معاملات ورثه ای و مراحل آن می پردازیم:
۱_ مشخص بودن صاحب ملک: نخستین و اصلی ترین نکته ای که می‌بایست به آن توجه داشت، این می‌باشد که ملک به نام فرد متوفی باشد. چرا که اگر اطمینان حاصل نکنید که ملک به نام متوفی است و سپس به خرید آن اقدام نمایید، امکان اینکه ضرر کنید وجود خواهد داشت.
۲- گواهی انحصار وراثت: اصلی‌ترین مدرک جهت معامله املاک ورثه‌ای، گواهی انحصار وراثت می‌باشد. به موجب این گواهی معلوم می‌گردد که در معامله ملک با چه اشخاصی روبه‌رو هستید.
۳-بررسی وراث صغیر: پیش از خرید حتماً مدارک هویتی فروشندگان اعم از شناسنامه و کارت ملی را مشاهده و همچنین سال تولد ورثه را بررسی نمایید. چنانچه در میان ورثه افراد کمتر از ۱۵ سال وجود داشته باشند، بر حسب قانون از تصرف در اموال و حقوق مالی خویش معاف هستند و حق معامله ایشان با ولی یا قیم آنها خواهد بود. به این معنی که می‌بایست جهت خرید املاک موروثی، با قیم وی معامله نمایید.
۴- بررسی وصیت‌نامه متوفی: حتما پیش از معامله بررسی نمایید که آیا متوفی وصیت‌نامه‌ای در خصوص ملک مربوطه دارد یا خیر. چرا که به موجب قانون هر کسی قادر است قسمتی از اموال و دارایی خود را بعد از مرگش به شخص دیگری واگذار کند.
۵- رضایت تمامی ورثه: نکات حائز اهمیت پیش از معامله ملک موروثی این می‌باشد که زمان نوشتن مبایعه‌نامه، می‌بایست حتما تمامی وراث یا وکلای ایشان حضور داشته باشند و مبایعه‌نامه را امضا نمایند. چنانچه یکی از ایشان موافقت نکند، قادر به انجام معامله نخواهید بود.
۶- پرداخت وجه معامله به تمامی وراث: چگونگی پرداخت وجه معامله در زمان خرید و فروش املاک موروثی بسیار مهم می‌باشد. موقع پرداخت وجه فروش ملک، می‌بایست سهم هر کدام از ورثه به صورت کامل پرداخت گردد. همچنین حتما بررسی نمایید که در وصیت‌نامه این ملک متوفی به شخص دیگری هبه نشده باشد.
۷- بررسی مفاصا حساب مالیاتی متوفی: از جمله موارد مهم معامله ملک موروثی، بررسی مفاصا حساب مالیات بر ارث می‌باشد. بر اساس قانون، وراث می‌بایست حداکثر ظرف مدت ۶ ماه، اظهارنامه مالیات بر ارث را تسلیم نمایند تا اداره مالیات با در نظر گرفتن دارایی‌های منقول و غیرمنقول متوفی، بررسی‌های لازم در خصوص بدهی‌های مالیاتی شخص متوفی را انجام دهد تا مفاصا حساب مالیاتی صدور یابد. برای جلوگیری از خطا در این زمینه افراد می توانند از وکیل ملکی در کرج استفاده کنند.
انتقال سند در ملک ورثه‌ای یا موروثی چگونه انجام می‌شود؟
انتقال سند در ملک ورثه ای یا موروثی بعد از انجام معامله بین خریدار و فروشنده انجام می شود. خریدار بر اساس گواهی انحصار وراثت و با مراجعه به شورای حل اختلافات از ورثه می خواهد تا سند را منتقل کنند. در صورتی‌ که آنها به درخواستش توجهی نکردند باید دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند.
دادگاهی به این نوع از پرونده ها رسیدگی می کند که در حوزه قضایی ملک قرار بگیرد. اگر رای دادگاه به نفع خریدار باشد، ورثه باید ظرف مدت ۱۰ روز ملک را به نام خریدار ملک بزنند و در صورت اغفال، نماینده دادگاه به جای ورثه عمل انتقال را انجام خواهد داد. اگر ملک را تحویل ندهد همانطور که گفته شد بازهم در این صورت باید خریدار به شورای حل اختلاف مراجعه کند و طبق گواهی انحصار وراثت از وراث تقاضا کند که سند ملک را به نام او بزنند و در صورت عدم موافقت آنها دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند.
وارث وقتی بخواهند مالکیت مشاع را تمام کنند تمام اموال باقیمانده را بین خود تقسیم می‌کنند یا اموال منقول را فروخته و مبلغ بدست آمده را بر اساس سهم‌الارث تقسیم خواهند کرد. به دلیل چیپیدگی این نوع از پرونده ها داشتن یک وکیل حرفه ای و مجرب بسیار حائز اهمیت برای موفقیت پرونده شما می باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۲۰:۱۲ توسط:mobina موضوع: نظرات (0)