mobinaazaryoon mobinaazaryoon .

mobinaazaryoon

تصرف عدوانی چیست؟ + مدارک ضروری برای شکایت تصرف عدوانی


تصرف عدوانی چیست؟ باید گفت که تصرف عدوانی طبق ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی عبارت است از: ادعای متصرف سابق ، مطابق بر اینکه دیگری بدون رضایت او، مال غیر منقول را از تصرف او درآورده اند و تقاضای اعاده تصرف اموال خود را می کند. مثلا اگر شخصی بدون رضایت مستاجر، ملکی را از مستاجر یا موجر تصرف کند، تصرف عدوانی نامیده می شود. در دعاوی تصرف عدوانی، داشتن سابقه تصرف در مال کفایت می کند. ولی در خلع ید اثبات مالکیت فرد لازم است.
اگر شخصی حقوق دیگران را ضایع کند، مجازات قانونی خواهد داشت. در این شرایط دادگاه فقط به تصرف قبلی رسیدگی می کند و فرقی نمی کند شما در این مورد مالک باشید یا مستاجر. همچنین باید توجه داشته باشید که تصرف عدوانی فقط در مورد اموال غیر منقول صادق است. اگر شخصی به صورت تصرف عدوانی اموال منقول مثل: اتومبیل بپردازد، شامل ماده 158 نخواهد شد.
مهلت شکایت تصرف عدوانی چقدر است؟
در قانون برای طرح شکایت تصرف عدوانی مهلت مشخصی در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط و وضعیت فرد ضرر دیده، تعیین می شود و شکایت کیفری تصرف عدوانی علیه آن شخص مطرح می شود. اگر مالک اصلی تحت کنترل متهم یا به دلیلی خارج از اختیار او بوده باشد، نمی تواند شکایت کند. این مدت از تاریخ رفع مانع محاسبه می شود و گاهی پیش آمده است که صاحب مال منقول قبل از انقضای مهلت مطالبه فوت کرده و دلیلی برای صرف نظر از ادعای تصرف عدوانی وجود ندارد. . در نتیجه هر یک از وراث او ظرف مدت 6 ماه از تاریخ فوت حق شکایت دارند.
تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟
یکی از سوال هایی که برای افراد در تصرف عدوانی پیش می آید، این است که تصرف عدوانی در ملک مشاع چیست؟ طبق ماده 167 قانون آیین دادرسی مدنی، اگر دو یا چند نفر از ملکی استفاده کنند و بعدا درمورد استفاده از زمین برای هم دیگر مزاحممت ایجاد کنند، دعوای تصرف عدوانی مطرح شده و باید مورد رسیدگی قرار گیرد. در این موارد بهتر است از بهترین وکیل ملکی در تهران کمک بگیرید.
مدارک ضروری برای شکایت تصرف عدوانی چیست؟
علاوه بر پرداخت مبلغی در هر مرحله از شکایت، اسناد و مدارک دیگری نیز برای ساماندهی این فرآیند تصرف عدوانی ضروری است که این اسناد به شرح زیر است:
کارت ملی
شناسنامه
سند مالکیت: زمان تصرف عدوانی حقوقی نیازی به سند مالکیت نیست و شاکی تنها در صورتی می تواند از سند استفاده کند که بخواهد سابقه تصرف خود را اثبات کند. در تصرف عدوانی کیفری نیاز به سند مالکیت رسمی می باشد.
دلایلی برای اثبات ادعا: شهادت شاهدان یا درخواست استعلام از مراجع مربوطه
رد اتهام تصرف عدوانی به چه صورت است؟
به عنوان یک قاعده کلی باید به این نکته توجه داشت که تصرف عدوانی کاملا غیرقانونی است و قانون کیفری نیز برای این امر ضمانت اجرایی دارد. لذا رد اتهام تصرف عدوانی در این گونه موارد یکی از مسائل حیاتی برای مردم است. در این گونه موارد پیشنهاد می شود از یک وکیل مجرب و متخصص در تصرف عدوانی استفاده کنید تا در مراحل مختلف مراحل قانونی عدم ارتکاب جرم تصرف عدوانی را ثابت کنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۹:۵۳ توسط:mobina موضوع: نظرات (0)