mobinaazaryoon mobinaazaryoon .

mobinaazaryoon

طلاق غیابی چیست؟ + تاثیر وکیل در طلاق غیابی


در این شرایط نیازی به موافقت مرد برای طلاق نیست و اگر هم مرد در داگاه حضور نداشته باشد، دادگاه حکم طلاق غیابی زن را صادر می کند. برای انجام مراحل قانونی و سرعت در روند پرونده، بهتر است بهترین وکیل طلاق در تهران را انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم همه چیز درباره طلاق غیابی از طرف زن را در اختیارتان قرار دهیم.
اگر در طلاق توافقی هر دو طرف در جلسه حضور داشته باشند و دلایل طلاق آن ها بررسی شود، حکم صادره را طلاق توافقی می گویند. از طرف دیگر، در صورت غیبت یکی از طرفین در جلسه، طلاق غیابی صورت می گیرد. تصمیم غیابی به وضعیتی گفته می شود که یک مرد یا یک زن درخواست مورد نظر را ارائه کند. اگر این درخواست به طرف مقابل نرسیده و در عین حال محکوم شده باشد، حکم غیابی صادر می شود. این تصمیم به مدت بیست روز قابل بررسی و تجدید نظر است. در این مطلب قصد داریم همه چیز درباره طلاق غیابی از طرف زن را در اختیارتان قرار دهیم.
شرایط طلاق غیابی از طرف زن
طبق قانون حق طلاق در اختیار مردان است. به همین دلیل است که زنان تنها در صورت ارائه دلایل مساعد به دادگاه می توانند از شوهر خود طلاق بگیرند. طلاق غیابی نیز از این قاعده مستثنی نیست; به این معناست که طلاق از طرف زوجه تنها در شرایطی امکان پذیر است که زوجه بتواند دلایل قانونی را به دادگاه ارائه دهد. با این شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی نیز امکان پذیر است. این شرایط شامل:
در صورت غیبت مرد در چهار سال، زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و در این صورت دادگاه پس از طی مراحل قانونی در غیاب مرد حکم به طلاق غیابی می دهد.
اگر مرد به مدت 6 ماه نفقه ای به همسر خود نداده باشد، زن می تواند به دادگاه مراجعه کند و نفقه اش را مطالبه کند. اگر با وجود صدور حکم پرداخت نفقه، مرد باز هم نفقه ای پرداخت نکند، دادگاه می تواند حکم طلاق را صادر کند.
اگر زن در زندگی مشترک با عسر و حرج مواجه شود، می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. عسر و حرج شامل مواردی مانند: اعتیاد مرد، ترک زندگی خانوادگی، ضرب و شتم زن و یا هر نوع آزار و اذیتی می باشد. در چنین شرایطی اگر مرد در دادگاه حضور پیدا نکند، دادگاه حکم طلاق غیابی زن را صادر می کند.
تاثیر وکیل در طلاق غیابی
وجود یک وکیل خوب می تواند در هر زمینه ای از امور حقوقی مفید باشد. از آن جایی که قوانین مدنی دائما در حال تغییر و تحول هستند، حضور یک فرد آشنا با اخبار موثر خواهد بود. به خصوص که دادگاه ها با فضایی آشفته و شلوغ همراه است که پیچیدگی پرونده های حقوقی را بسیار بیشتر می کند. همچنین حضور فردی که بتواند از طرف ما در دادگاه حضور داشته باشد، کمک زیادی به پیش برد امور می کند.
تکلیف مهریه در طلاق غیابی
مهریه یکی از حقوق زن در نکاح است و هرگز نمی توان آن را از او سلب کرد، مگر با اختیار خودش. طلاق غیابی اعم از اینکه دادخواست طلاق از طرف مرد باشد یا زن، حقوق مالی زن اعم از مهریه، نفقه بر دوش مرد خواهد بود. قانون اکیدا اصرار دارد که تا زمانی که حقوق مالی زوجه پرداخت نشده و یا تعیین تکلیف نشده، طلاق ثبت نشود. از این پس در صورتی که مرد مفقودالاثر باشد و از محل سکونت وی اطلاعی در دست نباشد، دادگاه می تواند در اموال او از قبیل اموال غیر منقول، زمین، خودرو و به طور کلی اموال منقول و غیرمنقول توقیف و به این ترتیب مهریه زن و سایر حقوق را بپرداز.
نکات مهم در مورد عسر و حرج
وقتی دادگاه تشخیص بدهد که زندگی زن غیرقابل تحمل و سختی دارد، می تواند حکم طلاق را صادر کند. با این حال، بعضی از قضات ممکن است خودسرانه عمل کنند. مثلاً قاضی می تواند خیلی سریع در مورد طلاق تصمیم نهایی بگیرد. اما قاضی دیگری با همین شرایط نظر مخالفی داشته باشد. این نکات شامل:
ثبت شرط عقدنامه: زوجین می تواند با شروطی که مخالف با اقتضای عقد است را در ضمن عقد ازدواج بیان کنند. به این معنا که طرفین هر شرطی را که نامشروع و غیرقانونی نیست را در عقد خود نام برده و آن را در عقد نامه ثبت کنند. برای مثال زن می‌ تواند شرط کند که در صورت بروز خیانت یا بد رفتاری از طرف شوهر، بتواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات شرایط به وجود آمده، تقاضای طلاق غیابی کند. اگر مرد شروطی که در عقدنامه ذکر شده را پذیرفته باشد، در صورت تخلف دادگاه به زن این حق را می دهد که تقاضای طلاق داشته باشد.
اثبات ادعا در دادگاه توسط زن: زن برای اثبات ادعای عسر و حرج باید شرایط زندگی زناشویی خود را در معرض تحلیل و تشخیص دادگاه قرار دهد. اگر بتواند درخواست خود را توجیه و اثبات کند، می توان نتیجه گرفت که قادر به ادامه زندگی با شریک زندگی خود نیست. اما این درخواست یکی از سخت ترین مواردی است که یک زن برای طلاق با آن مواجه است. او باید برای کمک به روند اثبات ادعای خود اقدام قانونی علیه زوجین انجام دهد.
صدور رای نهایی توسط دادگاه: در مورد حق طلاق باید به نکته دیگری نیز اشاره کرد. اینکه زن فقط می تواند در ضمن عقد نکاح یا از طریق عقد مستقل از همسر خود وکالت طلاق بگیرد. باید در نظر داشت که این مجازات مستلزم موافقت تصمیم دادگاه است. بنابراین زن به هیچ وجه نمی تواند در خواست طلاق بدهد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۲:۳۷ توسط:mobina موضوع: نظرات (0)