mobinaazaryoon mobinaazaryoon .

mobinaazaryoon

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری در دادگاه به چه صورت است؟


تحقیقات مقدماتی پس از طرح شکایت کیفری برای دعاوی کیفری، پرونده در دادسرا صورت می پذیرد. لزوما در این مرحله جلسه ای صورت نمی گیرد و حتی ممکن است که دادستان و دادیار و بازپرس، طرفین را به صورت جداگانه ای احضار کنند و به استناد مدارک و ادله ی ارائه شده رسیدگی کنند و همینطور رأی مورد نظر خود را صادر کنند. اگر در این مرحله، تحقیقات مقدماتی مقام رسیدگی را قانع کند که جرمی واقع شده است، در این صورت کیفرخواست توسط دادستان تنظیم گردیده و به دادگاه صالح ارسال می گردد.
از این قسمت به بعد شکایت، پرونده توسط قاضی دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد و رسیدگی مقدماتی دادسرا صرفه به منظور جمع آوری ادله ی مورد نیاز و رد پرونده هایی است که ادله ی کافی ندارد و این دادگاه است که در نهایت در مورد واقع شدن و یا واقع نشدن جرم نظر نهایی را می دهد. پس از ورود پرونده به مرحله ی دادگاه و تعیین وقت رسیدگی، جلسه ی دادرسی یا حضور طرفین تشکیل می شود.
قاضی دادگاه با توجه به تحقیقات دادسرا و گزارش دادگستری و با اخذ اقرار طرفین و شهادت شهود به پرونده ورود می یابد. درصورتی که قاضی دادگاه تحقیقات صورت گرفته توسط دادسرا را ناقص بداند یا موارد جدیدی درمورد پرونده کشف کند، پرونده را جهت تکمیل تحقیقات به دادسرا ارجاع می دهد یا خود به منظور تکمیل تحقیقات اقدام می کند. آرایی که توسط قضات صادر می گردد به جز مواردی معدود که قابل اعتراض و تجدید نظر می باشند.
با توجه به مطالب گفته شده پرونده هایی حساسی مثل پرونده های مربوط به دعاوی کیفری نیازمند دانش و حساسیت بسیاری می باشند که در تمام این مراحل گفته شده افراد با استفاده از یک وکیل کیفری می توانند این مراحل را به آسانترین حالت ممکن سپری کنند و همینطور در پرونده های خود به موفقیت برسند.
تفاوت دعاوی کیفری و دعاوی حقوقی چیست؟
برای شروع یک پرونده کیفری باید ابتدا به دادسرا مراجعه کرد و شکایت خود را روی فرم های چاپی یا به صورت دست نویس اعلام کنید و بعد از دادسرا و مراحل بازپرسی پرونده به دادگاه صالح ارسال می شود . اما پرونده های حقوقی مستقیما مسیر دادگاه را طی می کنند. در ادامه به برخی از تفاوت های دعاوی کیفری و حقوقی می پردازیم:
یکی از تفاوت‌های مهم دعاوی حقوقی و کیفری در مرجع قضایی صالح به رسیدگی آن می‌باشد. جهت طرح شکایات کیفری همان‌طور که اشاره شد، ابتدا باید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه شود، اما مرجع قضایی صالح در طرح دعاوی حقوقی، دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده می‌باشد.
در دعاوی کیفری، شکایت کننده را شاکی و طرف مورد شکایت را، متشاکی یا متهم یا مشتکی عنه می نامند. اما در شکایت های حقوقی به شاکی خواهان و به طرف مورد شکایت خوانده گفته می شود. موضوع پرونده را در دعاوی حقوقی، خواسته می نامند.
در دعاوی کیفری، شکوائیه یا شکایت کیفری مطرح می‌شود اما در دعاوی حقوقی، لازم است که دادخواست حقوقی تنظیم شود که از نظر شکل و تشریفات دادرسی با یکدیگر متفاوتند.
هزینه دادرسی در تمامی دعاوی کیفری یکسان و به یک اندازه می‌باشد، اما در دعاوی حقوقی اینگونه نبوده و هزینه دادرسی با توجه به میزان بهای خواسته دعوا مشخص می‌گردد.
رای دادگاه در دعاوی کیفری به مجازات شخص مجرم منجر می شود اما در دعاوی حقوقی، دادگاه فرد را به احقاق حقوق قانونی شاکی و عمل به وظایفش مکلف می کند.
در دعاوی کیفری شخص محکوم یا همان متهم معمولاعلاوه‌بر جبران ضرر و زیان و خسارات به بار آورده به مجازات مربوطه نیز محکوم خواهد شد، اما در دعاوی حقوقی محکوم تنها لازم است که ضرروزیان و خسارات وارد شده را جبران نماید و مجازاتی در کار نیست.
در شکایت و دعاوی کیفری، قانون آیین دادرسی کیفری حاکم است اما دعاوی حقوقی مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی می‌باشند.
در دعاوی حقوقی برای دعوت کردن محکوم یا همان خوانده به جلسه دادرسی از برگه‌ای استفاده می‌شود که به آن اخطاریه گفته می‌شود، اما در دعاوی کیفری جهت دعوت نمودن شخص مقابل یعنی متهم یا متشاکی از برگه‌ای به نام احضاریه استفاده خواهد شد.
چنانچه در دعاوی کیفری، متشاکی یا متهم در موعد مشخص در دادگاه حضور پیدا نکند، معمولا وی جلب شده و به اجبار در دادگستری حاضر خواهد شد، اما در دعاوی حقوقی چنین اتفاقی رخ نمی‌ دهد.
هزینه وکیل کیفری برای شکایت در تهران چقدر است؟
یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد به وجود بی آید این است که هزینه وکیل کیفری برای شکایت در تهران چقدر است؟ به طور کلی میزان حق الوکاله وکلا طبق معیارهای بسیاری تعیین خواهد شد زیرا در بسیاری از موارد ممکن است تا زمینه تخصصی وکلا با یکدیگر متفاوت باشد و یا برخی از وکلا از تحصیلات یا تجربیات خاصی در رساندن پرونده به نتیجه برخوردار باشد که وکیل دیگر از آن مورد برخوردار نباشد. در چنین مواردی، موقعیت مکانی دفتر وکالت هم یکی دیگر از فاکتور های تاثیر گذار و تعیین کننده حق الوکاله یک وکیل می باشد. در نهایت بر اساس فاکتور های بسیاری هزینه یک وکیل خوب تعیین می گردد.
هزینه وکیل با توجه به نوع جرم ارتکابی متفاوت می باشد و نمی توانیم نسبت به تمامی جرایم کیفری یک حق الوکاله ثابت قرار دهیم، زیرا او با در نظر گرفتن این مورد که هر جرمی در دسته خاصی از جرایم مطابق قانون قرار می گیرد و مطابق با آن دسته بندی، مجازات از خفیف تا شدید برای آن در نظر می گیرد هر کدام از جرایم کیفری را طبقه بندی می کند و تعرفه ای برای کار خود مشخص می کند که این تعرفه یک تعرفه قانونی است. در خصوص هزینه های جانبی وکیل کیفری در طی انعقاد قرارداد وکالت، توافق باید صورت بگیرد در صورت عدم توافق هزینه ها بر عهده موکل می باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۳۹:۵۳ توسط:mobina موضوع: نظرات (0)