mobinaazaryoon mobinaazaryoon .

mobinaazaryoon

حق و حقوق زن باردار در زمان طلاق توافقی


زمانی که زن و مرد هر دو راضی به طلاق باشند ولی زن باردار باشد، دادگاه بعد از مشاوره و عدم توافق بین زوجین، اجازه طلاق را صادر می کند. اگر زوجین درخواست طلاق توافقی داشته باشند، زوج باید تمام حقوق مالی زوجه را پرداخت کند. برای درخواست طلاق بهتر است از بهترین وکیل طلاق در تهران کمک بگیرید. اگر زنی که از شوهرش طلاق می‌ گیرد، باردار باشد. باید عده بارداری نگه دارد. یعنی اگر در ماه اول بارداری باشد عده او هشت ماه و یا اگر در ماه هشت بارداری باشد عده او یک ماه است.
حقوق زن باردار، حضانت و ملاقات طفل در طلاق توافقی بر اساس توافق طرفین است. بین درخواست طلاق توافقی زن باردار و غیر باردار تفاوتی وجود ندارد و شرایط طلاق توافقی برای هر دو یکسان است. تنها موضوع مهم درمورد طلاق توافقی زن باردار، نحوه بارداری، حقوق مالی زن باردار و هزینه های فرزند است که باید مشخص و تعیین شود. همچنین در صیغه طلاق باید مشخص شود که حضانت و قیمومیت طفل پس از تولد بر عهده پدر یا مادر است، در واقع کلیه حقوق مالی زن باردار در صیغه طلاق قید شود.
در طلاق توافقی در دوران عقد نفقه به زن تعلق می گیرد؟
سوالی که هنگام طلاق برای بسیاری از خانم ها پیش می آید، این است که در طلاق توافقی چه چیز هایی به زن تعلق می گیرد؟ در واقع باید گفتکه در فاصله عقد تا شروع زندگی مشترک، نفقه به زوجه در صورتی تعلق می‌ گیرد که زوجه خود را برای شروع زندگی آماده اعلام کرده باشد و مرد از بردن زن به خانه مشترک و شروع زندگی زناشویی خودداری کند. اگر زوجه این حق را داشته باشد، باید نفقه خود را دریافت کند. طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است. طبق قانون، اگر زوج شرایط لازم را برای شروع زندگی مشترک فراهم کرده باشد و زوجه بدون دلیل موجه حاضر به شروع زندگی زناشویی نباشد، در این صورت زن نفقه نمی گیرد.
در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟
بعضی افراد بر این باورند که اگر زن درخواست طلاق بدهد، مهریه به او تعلق نمی گیرد. اما این موضوع کاملا نادرست است و مهریه از زمان عقد به زن تعلق می گیرد. اما نوع دریافت مهریه متفاوت خواهد بود که به نوع ثبت آن در سند ازدواج بستگی دارد که عندالمطالبه باشد یا عندالاستطاعه. اگر عندالمطالبه باشد، هر زمان که زن درخواست مهریه بدهد، می توان مهریه را دریافت کند. اما اگر عندالاستطاعه باشد، مهرهی زمانی به زن تعلق می گیرد که مرد توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را داشته باشد.
اگر چه مهریه از حقوق زن در زمان طلاق می باشد اما در شرایطی هم ممکن است به او تعلق نگیرد. این شرایط شامل:
– در صورتی که مهریه ای بین زوجین مشخص نشده باشد و زن فوت کند، مهریه به او و ورثه اش تعلق نخواهد گرفت.
– فسخ عقد نکاح به هر دلیلی در زمانی که نزدیکی بین زن و مرد اتفاق نیفتاه باشد.
– در صورتی که عقد بین زوجین باطل شود، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. البته به شرطی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد. ار در زمان عقد یا نامزدی رابطه زناشویی بین زوجین صورت نگرفته باشد، مقدار مهریه نصف مقدار اصلی خواهد بود.
حقوق زن در طلاق توافقی
در طلاق توافقی زنان حقوق بسیاری دارند، اما مهم ترین آن ها مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان است که در ادامه مطلب به آن می پردازیم:
مهریه:
مهریه یکی از مسائل مهم حقوقی زن در طلاق توافقی است. جهیزیه عندالمطالبه می باشد. در مهریه عندالمطالبه زن هر زمان که بخواهد، می تواند مهریه خود را مطالبه کند و مرد موظف به پرداخت آن است. اما در مهریه عندالاستطاعه اگر مرد توانایی مالی داشته باشد، موظف است مهریه را به زن بپردازد. در صورت طلاق توافقی، مهریه طبق توافق زوجین به زوجه پرداخت می شود. ممکن است توافق کرده باشند که تمام یا بخشی از مهریه را یک جا یا به صورت اقساط پرداخت کنند.
معمولا مهریه در طلاق توافقی در مقابل حق طلاق مرد است. برای مثال مرد می تواند به زن بگوید که از تمام یا قسمتی از مهریه خود صرف نظر کند تا به او حق طلاق بدهد. در طلاق توافقی، زوجه معمولا مهریه خود را کامل دریافت نمی کند. برای سرعت بخشیدن به روند این پرونده، بهتر است از بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران کمک بگیرید.
نفقه:
نفقه هزینه معمول زندگی است و شامل کلیه هزینه های زندگی مانند خوراک، پوشاک، دارو و درمان و غیره می شود. عدم پرداخت نفقه مشمول مجازات می باشد. در طلاق توافقی نفقه فقط شامل نفقه جاری می شود و شامل نفقه گذشته نمی شود. نفقه نوعی حقوق مالی است که بر حسب شئون اجتماعی و خانوادگی زوجه تعیین می‌ شود. زن بر اساس حقوق خود می تواند تمام یا قسمتی از نفقه را ببخشد تا مرد راضی به طلاق توافقی شود. پرداخت نفقه مانند مهریه به توافق بین زوجین بستگی دارد.
جهیزیه:
جهیزیه وسایل و اموالی است که زوجه خریداری می کند و در ابتدای زندگی مشترک به خانه خود می برد و شوهر حقی بر آن ندارد. تمام حق و حقوق جهیزیه متعلق به زن است. در صورت طلاق توافقی، تصمیم گیری در مورد جهیزیه بر اساس توافق زوجین است. در صورتی که ارزش مالی جهیزیه ۲۰ میلیون تومان باشد، دادخواست زوجه به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و در صورتی که از این مقدار بیشتر شود، زوجین باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند.
اگر لیست جهیزیه امضا شده توسط شهود موجود نباشد، باید به سراغ فاکتورهای خرید بروید. دادگاه برای رسیدگی به استرداد جهیزیه تشکیل جلسه می دهد و به اظهارات طرفین رسیدگی می کند. در صورتی که تقاضای جهیزیه زوجه مورد موافقت زوج قرار گیرد، باید جهیزیه را به زوجه مسترد کند.
حضانت فرزندان:
در جلسه دادگاه، هر دو نفر اعلام می کنند که قصد نگهداری فرزند خود را دارند، اما حضانت فرزند توسط مادر دارای محدودیتی است، یکی از این محدودیت ها، سن فرد است. اگر زوجه بالای هفتاد سال باشد، نمی تواند حضانت فرزند زیر هجده سال خود را بپذیرد.
در زمان طلاق اگر فرزند پسر باشد، فقط از هفت سالگی تا پانزده سالگی می تواند نزد پدر بماند و اگر فرزند دختر باشد، طبق قوانین حقوقی، او فقط از هفت سالگی تا نه سالگی می تواند با پدرش زندگی کند. فرزندان بعد از رسیدن به سن شرعی می توانند خودشان تصمیم بگیرند که پیش پدر یا مادرشان بمانند.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۴۴:۰۲ توسط:mobina موضوع: نظرات (0)